
Jest to jednak zazwyczaj tylko problem w przypadku dużego żurawia i najczęściej wykonywany jest przy użyciu konwencjonalnego żurawia, takiego jak pas łączący HC-238. Podczas pracy na placu budowy wsporniki są wysuwane poziomo od podwozia, a następnie pionowo w celu wypoziomowania i ustabilizowania żurawia podczas postoju i podnoszenia.
Minikoparki w ogrodzie
Wiele żurawi samojezdnych ma możliwość powolnego przemieszczania się (kilka mil na godzinę) podczas podwieszania ładunku. Należy zachować szczególną ostrożność, aby nie obracać ładunku w bok od kierunku jazdy, ponieważ większość stabilności zapobiegającej wywróceniu się ładunku polega na sztywności zawieszenia podwozia. Natomiast o minikoparkach więcej poczytasz na: Wypożyczalnia maszyn i sprzętu budowlanego Białystok – Jamar.
Większość dźwigów tego typu posiada również ruchome przeciwwagi stabilizujące, które wykraczają poza obciążenia wysięgników. Ładunki zawieszone bezpośrednio na rufie są najbardziej stabilne, ponieważ większość ciężaru żurawia działa jak przeciwwaga. Tablice obliczeniowe (lub zabezpieczenia elektroniczne) są wykorzystywane przez operatorów dźwigów do określania maksymalnego bezpieczeństwa ładunków podczas pracy stacjonarnej (rozłożonej), jak również ładunków (na gumie) i prędkości jazdy.
Suwnice samochodowe mają udźwig od ok. 14,5 tony krótkiej (12,9 tony długiej; 13,2 tony) do ok. 1300 ton krótkiej (161 tony długiej; 179 t). Chociaż większość z nich obraca się o 180 stopni, droższe żurawie montowane na ciężarówkach mogą obracać się o 360 stopni.
Żuraw terenowy o nierównym terenie posiada wysięgnik zamontowany na podwoziu na czterech gumowych oponach, który jest przeznaczony do jazdy w terenie. Wysięgniki służą do poziomowania i stabilizowania żurawia przy podnoszeniu.
Te żurawie teleskopowe są maszynami jednosilnikowymi, z tym samym silnikiem napędzającym podwozie i żuraw, podobnymi do żurawia gąsienicowego. Silnik jest zazwyczaj montowany w podwoziu, a nie w górnej części, jak w przypadku żurawia gąsienicowego. Większość z nich ma napęd na 4 koła i sterowanie 4 kołami, co pozwala na jazdę po ciaśniejszym i bardziej gładkim terenie niż standardowy żuraw ciężarówkowy.
Minikoparki w lesie
Żuraw gąsienicowy ma wysięgnik zamontowany na podwoziu wyposażonym w zestaw torów gąsienicowych zapewniających zarówno stabilność, jak i mobilność. Suwnice gąsienicowe o udźwigu od ok. 40 do 3500 ton (35,7 do 3 125,0 ton długości; 36,3 do 3 175,1 t).
Główną zaletą żurawia gąsienicowego jest jego łatwość poruszania się i użytkowania, ponieważ jest on w stanie pracować na placach budowy przy minimalnym usprawnieniu i stabilny na torach bez podnośników. Szerokie gąsienice rozłożą ciężar na dużej powierzchni i są znacznie lepsze niż koła podczas wjeżdżania na miękkim podłożu bez wbijania się w ziemię. Suwnica gąsienicowa może również poruszać się z ładunkiem. Jego główną wadą jest waga, utrudniająca i kosztowna transport. Zazwyczaj duży gąsienica musi być zdemontowana przynajmniej na wysięgnik i kabinę i przetransportowana ciężarówkami, wagonami kolejowymi lub statkami do następnego miejsca.
Żurawie pływające znajdują zastosowanie głównie przy budowie mostów i portów, ale również przy okazjonalnym załadunku i rozładunku szczególnie ciężkich i nieporęcznych ładunków na i poza statkami. Niektóre żurawie pływające montowane są na pontonach, inne są specjalistycznymi barekami dźwigowymi o udźwigu ponad 10 000 ton krótkich (8 929 ton długich; 9 072 t) i są wykorzystywane do transportu całych odcinków mostu. Żurawie pływające były również wykorzystywane do ratowania zatopionych statków.