
Każdy model i charakterystyczny styl żurawia wieżowego posiada z góry określony wykres podnoszenia, który może być zastosowany do każdego dostępnego promienia w zależności od konfiguracji żurawia. Podobnie jak żuraw samojezdny, żuraw wieżowy może unieść obiekt o znacznie większej masie bliżej środka obrotu niż w maksymalnym promieniu. Operator steruje kilkoma dźwigniami i pedałami w celu sterowania każdą funkcją żurawia.
Wynajem maszyn budowlanych asortyment samoczynnie działające żurawie wieżowe
Generalnie jest to typ żurawia wieżowego obsługiwanego przez pieszego. Samonośne żurawie wieżowe są transportowane jako jedna całość i mogą być montowane przez wykwalifikowanego technika bez pomocy większego żurawia samojezdnego. Są to żurawie obrotowe dolne, które stoją na wysięgnikach, nie mają wysięgnika przeciwwagi, mają swoje przeciwwagi i balast u podstawy masztu, nie mogą się wspinać, mają mniejszą nośność niż standardowe żurawie wieżowe i rzadko posiadają kabinę operatora. Na temat wynajmu maszyn budowlanych więcej: Wypożyczalnia maszyn i sprzętu budowlanego Białystok – Jamar.
W niektórych przypadkach mniejsze samonapędzające się żurawie wieżowe mogą mieć osie na stałe zamontowane do sekcji wieży, aby ułatwić manewrowanie żurawiem na miejscu.
Wynajem maszyn budowlanych asortyment żuraw teleskopowy
Żuraw teleskopowy posiada wysięgnik, który składa się z kilku rur zamontowanych jedna w drugiej. Siłownik hydrauliczny lub inny napędzany mechanizm przedłuża lub cofa rury w celu zwiększenia lub zmniejszenia całkowitej długości belki polowej. Tego typu wysięgniki są często wykorzystywane w krótkoterminowych projektach budowlanych, pracach ratowniczych, podnoszeniu łodzi na wodę i z wody itp. Kompaktowe wymiary wysięgników teleskopowych umożliwiają ich dostosowanie do wielu zastosowań mobilnych.
Chociaż nie wszystkie żurawie teleskopowe są żurawiem samojezdnym, wiele z nich jest montowanych na samochodach ciężarowych.
Teleskopowy żuraw wieżowy ma maszt teleskopowy i często nadbudowę (wysięgnik) na szczycie, dzięki czemu działa jak żuraw wieżowy. Niektóre teleskopowe żurawie wieżowe posiadają również wysięgnik teleskopowy.
Żuraw młotkowy” lub olbrzymi wysięgnik to żuraw stały składający się z wieży stalowej, na której obraca się duży, poziomy, podwójny wspornik; przednia część tego wysięgnika lub wysięgnika przenosi wózek podnoszący, wysięgnik jest wysunięty do tyłu w celu utworzenia podparcia dla maszyny i przeciwwagi. Oprócz ruchów podnoszenia i obracania, wykonywany jest ruch tzw. „regałowy”, za pomocą którego wózek podnoszący, z zawieszonym ładunkiem, może być wsuwany i wysuwany wzdłuż wysięgnika bez zmiany poziomu ładunku.
Takie poziome przemieszczenie ładunku jest cechą charakterystyczną późniejszej konstrukcji dźwigu. Żurawie te są zazwyczaj konstruowane w dużych rozmiarach i mogą ważyć do 350 ton. Projekt Hammerkranu rozwinął się po raz pierwszy w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku i został przyjęty oraz opracowany do wykorzystania w stoczniach brytyjskich w celu wsparcia programu budowy pancerników w latach 1904-1914.
Zdolność żurawia młotkowego do podnoszenia ciężkich ciężarów przydała się przy instalowaniu dużych pancerników, takich jak pancerz czy beczki z bronią. W stoczniach marynarki wojennej w Japonii i Stanach Zjednoczonych zainstalowano również gigantyczne dźwigi wspornikowe.